Articole din publicaţii naţionale: Recent submissions

  • URSU, Leonid (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2014)
    It is known that an n-IP-quasigroup can have more than one inversion matrix. We prove that one of these matrices for a 3-ary IP-loop and for a 4-ary IP-loop is the matrix of permutations every of which fixes identity of a ...
  • BOTNARU, Dumitru; ŢURCANU, Alina (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2014)
    We formulate necessary and sufficient conditions for a pair of subcategories to form a relative torsion theory.
  • POPESCU, Anatol; CREŢU, Sergiu (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2007)
    For modeling the interpretation process of NL sentences we use the mechanisms implying semantic networks that assure syntactic – semantic text interpretation (SSI), including an understanding axiomatic model, interpretation ...
  • CEBOTARU, Elena (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2018)
    Newton’s restricted problem of eight bodies is investigated. In this paper an effective way of determining the stationary points of differential equations describing this problem is exposed. Analytic and numerical calculations ...
  • ALHAZOV, Artiom; CIUBOTARU, Constantin; IVANOV, Sergiu; ROGOZHIN, Yurii (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2010)
    The focus of this paper is the family of languages generated by transitional non-cooperative P systems without further ingredients. This family can also be defined by so-called time yields of derivation trees of context-free ...
  • BOBICEV, Victoria (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2006)
    Text classification is one of the most actual among the natural language processing problems. In this paper the application of word-based PPM (Prediction by Partial Matching) model for automatic content-based text ...
  • ŞIȘIANU, Ala (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017)
    Articolul conține o scurtă descriere a dezvoltării itemilor testului docimologic şi o analiză a răspunsurilor la itemi, pentru îmbunătăţirea acestora. Sperăm că lucrarea va contribui la o mai bună înţelegere a procesului ...
  • VASILIEV, Maria (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2016)
    În articol este abordat rolul problematizării ca tehnologie didactică de eficientizare a învăţământului universitar, în ideea de a le prezenta cadrelor didactice oportunităţile pe care le oferă această tehnologie în ...
  • VASILIEV, Maria (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014)
    În articolul de faţă este abordată problematica instruirii modulare ca tehnologie de sporire a eficacităţii şi eficienţei formării competenţelor profesionale la treapta învăţămîntului profesional secundar. Sînt prezentate ...
  • BOLUN, Ion (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2020)
    A new approach is grounded with respect to the population paradox (PPr). Further on, the paradox of population influence (PPi) is proposed. It is proven that Hamilton method is immune to the PPi, and that d’Hondt, ...
  • VASILIEV, Maria (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2011)
    Proiectul CONSEPT (Consolidarea Sistemului de Educaţie Profesional-Tehnică), susţinut şi fi nanţat de Fundaţia LED (Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein), a demarat în republica noastră în anul 2007: evenimentul ...
  • GREMALSCHI, Anatol; CORLAT, Sergiu (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2011)
    Perfecţionarea permanentă a procesului de instruire în domeniul informaticii şcolare la nivel avansat, solicită elaborarea unui document reglator – curriculumul de performanţă pentru disciplina Informatică. Prin acest ...
  • RUSU, Mariana; ZBANCIOC, Marius-Dan (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2017)
    The sorting method contains a fuzzy system that classifies waste into three classes: dangerous (toxic, flammable, harmful to the environment), recyclable and undetermined. To increase the decision weight since some waste ...
  • ALCAZ, Olga (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2016)
    Caracteristica esenţială a învăţămîntului centrat pe elev constă în plasarea în prim-planul procesului instructiv-educativ nu a materiei de studiu, ci a elevului. În învăţămîntul profesional tehnic, procesul învăţării ...
  • GORAŞ-POSTICĂ, Viorica; PĂDURE, Daniela (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2017)
    Studiul include o abordare analitică şi critică a Raportului global asupra învăţării şi educaţiei adulţilor, evidenţiindu-se impactul celor două procese asupra sănătăţii şi stării de bine a acestora. De asemenea, se abordează ...
  • CREŢU, Sergiu; POPESCU, Anatol (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2015)
    This study aims to develop techniques for the meaning acquisition of the NL phrases. Our approach is based on modeling meaning extraction by analyzing lexical component, syntactic component and semantic component of the ...
  • VASILIEV, Maria (Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2014)
    În acest articol este abordată problematica învăţămîntului profesional şi a formării specialistului competitiv pe piaţa muncii. Este prezentată o sinteză a opiniilor cercetătorilor psihologi şi pedagogi cu referire la ...
  • MARDARE, Igor (Institutul de Matematică şi Informatică al AŞM, 2005)
    This paper deals with problems of restoration of images on incomplete information of objects. In present paper the solution of the problem of restoration of defective images by using classification of objects is suggested.
  • BOSTAN, Viorel; TAMBUR, Mihail; BURLEAI, Eugenia (Academia de Ştiinţe a Moldovei, 2009)
    In this paper a floodplain modeling on aportion of Nistru river using HEC RAS river analysis system is considered. Based on this modeling several scenarios for prevention and diminishing the inundation risks are proposed ...
  • MARINA, Vasile (Academia de Ştiinţe a Moldovei, 2009)
    The notion of the relative performance index is defined on the bases of the notions of standard, reference standard and performance index. The evolution correlation for the indexes of the institution in time is described ...

Search DSpace


Browse

My Account