În articolul de față este abordat modul de realizare a principiului constituțional al autonomiei universitare în Republica Moldova, în contextul integrării europene. Principiul autonomiei universitare, prevăzut la art. 35 alin.(6) din Constituția Republicii Moldova, stipulează că instituțiile de învățământ superior au dreptul la autonomie. Implementarea completă a acestui principiu este crucială pentru dezvoltarea unui sistem de învățământ superior competitiv, adaptabil și durabil, capabil să răspundă nevoilor societății și pieței muncii. Realizarea Spaţiului European Comun în Învăţământul Superior reprezintă doar una dintre aspectele autonomiei universitare (cea academică) și contribuie plenar la integrarea Republicii Moldova în spațiul european al cunoașterii. Totodată, cea mai mare provocare în procesul de relaizare a autonomiei universitare o reprezintă consolidarea principiului responsabilității publice și alinierea managementului universitar la cele mai bune practice europene.
The article addresses the implementation of the constitutional principle of university autonomy in the Republic of Moldova in the context of European integration. The principle of university autonomy, stipulated in Article 35, paragraph (6) of the Constitution of the Republic of Moldova, states that higher education institutions have the right to autonomy. The full implementation of this principle is crucial for the development of a competitive, adaptable, and sustainable higher education system capable of meeting the needs of society and the labor market. The establishment of the European Higher Education Area represents only one aspect of university autonomy (the academic aspect) and fully contributes to the integration of the Republic of Moldova into the European Knowledge Area. At the same time, the greatest challenge in the process of achieving university autonomy is the consolidation of the principle of public accountability and aligning university management with the best European practices.