In this article we will describe and analyze the Umberto Eco’s concept on the iconic sign. The new manner of approaching and interpreting the iconic sign articulates its specific concept. This study is proving to be complex, that’s why this thematic segment will be observed in the future in several articles about this author. In the present article the problem of iconic sign’s conventionality is approached. Desite the classical platonic tradition of interpreting the image through a natural relation of resemblance, Eco finds sufficient arguments that argues that even the conventionality participates in the formation of the iconic sign. By reffering to certain examples this position will be passed through a critical analyze.
În acest articol vom descrie şi vom analiza concepţia lui Umberto Eco asupra semnului iconic. Noua manieră de abordare şi de interpretare a semnului iconic articulează specificul concepţiei sale. Studiul se dovedeşte a fi unul complex şi din această cauză acest segment tematic se va regăsi în mai multe articole dedicate acestui autor. În articolul de faţă este abordată problema convenţionalităţii semnului iconic. În pofida faptului că în tradiţia clasică platonică imaginea este definită printr-un raport natural de asemănare, Eco găseşte suficiente argumente pentru a demonstra că şi convenţionalitatea participă la constituirea semnului iconic. Făcând apel la anumite exemple concerte, această poziţie va fi trecută printr-o analiză critică.