În cazul tezei de master a fost abordată o temă actuală, cu scopul studierii caracterului evoluției bolilor și afecțiunilor mintale în rândul populației Republicii Moldova, pentru a crea un chatbot-asistent pentru oamenii aflați în momente de criză, și care, din anumite motive, nu pot ajunge la un specialist (psiholog, psihoterapeut, sau psihiatru).
Pentru a reuși realizarea acestui scop s-a urmărit îndeplinirea următoarelor obiective: reducerea semnificativă a timpului de căutare a specialistului (ajutorul din cadrul aplicației este disponibil 24/24, spre diferență de contactul face-to-face, care necesită înscriere preventivă și deplasarea la cabinetul specialistului); reducerea totală a costurilor pentru serviciile prestate de către chatbot, utilizarea acestuia fiind una gratuită; asigurarea anonimatului (foarte multe persoane nu se adresează la specialist din frica de a nu fi expuși public sau verificați la școală/universitate, serviciu, sau în orice alt mediu).
Lucrarea este compusă din trei capitole. În primul capitol se descriu noțiuni generale din domeniul sănătății mintale, aspecte legate de situația actuală din Republica Moldova în domeniul sănătății mintale (studii existente și baza legislativă).
În capitolul II sunt prezentate date statistice și sondaje realizate în perioada practicii de documentare, precum și cercetări proprii în domeniu.
Capitolul III reflectă modalitatea de realizare a chatbot-ului, cum ar fi aspectele tehnice, softurile și limbajele folosite la crearea acestuia, precum și sursele de date preluate pentru exploatarea chatbot -ului și utilizarea acestuia pe înțelesul fiecărui utilizator.
This thesis is adressing a relevant topic, in order to study the nature of mental illnesses and disorders among the population of the Republic of Moldova, to create a chatbot assistant for people in the times of a crisis, and which, for some reasons, cannot reach a specialist (psychologist, psychotherapist, or psychiatrist).
In order to achieve this goal, the following objectives were met: significant reduction of the time spent for searching of a specialist (the help within the application is available 24/24, unlike face-to-face contact, which requires preventive registration and actually going to the specialist’s office); a total reduction of the costs for the services provided by the chatbot, due to it being free of use; ensuring anonimity (many people do not turn to the specialist due to the fear of being socially exposed or being checked upon at school/university, work, or any other environment).
The paper consists of three chapters. The first chapter describes general notions in the field of mental health, aspects related to the current situation in the Republic of Moldova in the field of mental health (existing studies and the legislative basis).
Chapter II presents statistical data and surveys conducted during the documentation practice, as well as my own research in the field.
Chapter III reflects aspects such as how the chatbot has been created, technical aspects, software and programming languages used to create it, as well as the data sources taken to operate the chatbot and its usage, as understood by each and every user in particular.