The article aims to describe the context in which today it is necessary to problematize what
we can call the ethos of knowledge and scientific research. In particular, the aim is to describe the
general framework of the current era, generically designated by the concept of agnotology or
agnogenesis, which comes to name the phenomenon and at the same time the process of production
and intentional propagation of ignorance. Recognizing the ontogenetic role of ignorance in today's
world, it shows the importance of new directions in today's epistemology. Especially, it is about
identifying the pathological forms of knowledge and epistemic vices, on the one hand, and refounding
the authentic cognitive and intellectual values, on the other hand.
Articolul își propune să descrie contextul în care astăzi se impune problematizarea a ceea
ce putem numi ethosul cunoașterii și cercetării științifice. În particular, se urmărește descrierea
cadrului general al epocii actuale, desemnate generic prin conceptul de agnotologie sau agnogeneză,
ce vine să numească fenomenul și totodată procesul de producere și propagare intenționată a
ignoranței. Recunoscând rolul ontogenetic al ignoranței în lumea actuală, se arată importanța care
revine noilor direcții în epistemologia de astăzi. În mod special, e vorba de identificarea formelor
patologice ale cunoașterii și a viciilor epistemice, pe de o parte, și refundamentarea autenticilor
valori cognitive și intelectuale, pe de altă parte.