Teza propune un studiu de evaluare a infrastructuri pentru biciclete pe drumurile publice din Republica Moldova, unde obiectivul principal al acestei teze este de a aduce în prim-plan necesitatea și importanța unor trase/piste pentru biciclete pe drumurile publice, pentru ca utilizarea bicicletei să fie cât mai eficientă, totodată pentru a asigura confort și siguranță în timpul deplasării. Primul capitol, se distinge o analiză generală asupra stadiului actual al cunoștințelor despre infrastructura pentru biciclete, incluzând o definiție clară a acestui concept și sublinierea rolului său în mobilitatea urbană. Sunt discutate exemple de infrastructură din diverse regiuni ale lumii, evidențiindu-se modelele eficiente utilizate la nivel global. De asemenea, sunt abordate beneficiile economice, ecologice și sociale ale utilizării bicicletelor, punând accent pe contribuția lor la reducerea poluării, economisirea resurselor financiare și îmbunătățirea sănătății populației. Al doilea capitol este dedicată situației actuale a infrastructurii pentru biciclete din Republica Moldova. Este realizată o evaluare a stării infrastructurii existente, fiind identificate provocările specifice cu care se confruntă țara în acest domeniu. Totodată, sunt analizate reglementările și politicile locale care vizează dezvoltarea acestui tip de infrastructură, cu scopul de a înțelege cadrul legislativ și instituțional care sprijină sau limitează extinderea rețelelor pentru biciclete. În al treilea capitol se explorează bunele practici internaționale în dezvoltarea și gestionarea infrastructurii pentru biciclete. Sunt prezentate exemple de succes din alte țări, care pot servi drept model pentru Republica Moldova. De asemenea, este subliniată importanța promovării ciclismului prin politici publice bine structurate, care să încurajeze utilizarea bicicletelor atât ca mijloc de transport zilnic, cât și pentru activități recreative. Această parte a tezei oferă o perspectivă asupra potențialului pe care îl are ciclismul pentru a transforma orașele în locuri mai sigure, mai curate și mai accesibile. Ultimul capitol este dedicată unui studiu de caz, axat pe dezvoltarea reglementărilor și soluțiilor tehnice pentru infrastructura dedicată bicicletelor. Este realizată o analiză detaliată a accidentelor rutiere în care sunt implicații bicicliști, identificând principalele cauze și riscuri asociate acestora. Studiul propune o abordare integrată a dezvoltării infrastructurii, cu măsuri specifice, cum ar fi managementul vitezelor și implementarea unor soluții tehnice moderne pentru a crește siguranța bicicliștilor. Teza se încheie cu concluzii și recomandări finale, care oferă direcții clare pentru îmbunătățirea infrastructurii pentru biciclete în Republica Moldova.
The thesis proposes a study to evaluate bicycle infrastructure on public roads in the Republic of Moldova, with the main objective of bringing into focus the necessity and importance of routes/paths for bicycles on public roads to ensure the efficient use of bicycles while providing comfort and safety during travel. The first chapter includes a general analysis of the current state of knowledge about bicycle infrastructure, a clear definition of this concept, and an emphasis on its role in urban mobility. Examples of infrastructure from various regions of the world are discussed, highlighting effective models used globally. Economic, ecological, and social benefits of bicycle use are also addressed, focusing on their contribution to reducing pollution, saving financial resources, and improving population health. The second chapter is dedicated to the current state of bicycle infrastructure in the Republic of Moldova. An evaluation of the existing infrastructure is conducted, identifying specific challenges faced in this field. Local regulations and policies aimed at developing this type of infrastructure are analyzed to understand the legislative and institutional framework that supports or limits the expansion of bicycle networks. In the third chapter, international best practices in the development and management of bicycle infrastructure are explored. Successful examples from other countries that could serve as models for the Republic of Moldova are presented. The importance of promoting cycling through well-structured public policies, which encourage the use of bicycles both as a means of daily transport and for recreational activities, is also emphasized. This section of the thesis provides a perspective on the potential of cycling to transform cities into safer, cleaner, and more accessible places. The final chapter focuses on a case study centered on the development of regulations and technical solutions for bicycle-specific infrastructure. A detailed analysis is conducted, involving cyclists and identifying the main causes and risks associated with accidents. The study proposes an integrated approach to infrastructure development, with specific measures such as speed management and the implementation of modern technical solutions to increase cyclist safety. The thesis concludes with final recommendations that outline clear directions for improving bicycle infrastructure in the Republic of Moldova.