Lucrarea de față analizează impactul schimbărilor climatice asupra infrastructurii rutiere din Republica Moldova, cu un accent deosebit pe comportamentul stratului de uzură tip MAS 16 rul Pmb 45/80-70 în condiții de temperaturi extreme. În contextul creșterii frecvenței fenomenelor climatice extreme, infrastructura rutieră este supusă unor provocări majore, cum ar fi deformările plastice și degradările accelerate ale stratului de uzură. Această situație impune necesitatea adoptării unor soluții tehnice care să sporească durabilitatea drumurilor. Scopul principal al lucrării este de a evalua performanțele materialului MAS 16 rul Pmb 45/80-70, un tip de mixtură asfaltică modificată, în raport cu temperaturile extreme caracteristice Republicii Moldova. Obiectivele specifice includ analiza proprietăților fizico-mecanice ale acestui material, identificarea celor mai bune practici tehnologice pentru producere, transport și așternere, precum și evaluarea vulnerabilităților stratului de uzură în funcție de condițiile climatice locale. Metodologia utilizată în cercetare a combinat analiza literaturii de specialitate cu experimente de laborator și studii de caz. Experimentele de laborator au vizat testarea stabilității și elasticității materialului, precum și comportamentul acestuia sub influența temperaturilor ridicate și scăzute. Studiile de caz au avut drept scop aplicarea concluziilor teoretice în practică, prin analiza unor proiecte rutiere din Republica Moldova unde s-au utilizat mixturi asfaltice similare. Rezultatele obținute au confirmat că mixtura asfaltică MAS 16 rul Pmb 45/80-70 prezintă o rezistență ridicată la deformări plastice și o elasticitate superioară, fiind adecvată pentru condițiile climatice din regiune. De asemenea, lucrarea subliniază importanța respectării stricte a normelor tehnologice în toate etapele procesului de realizare a stratului de uzură, de la producere până la compactare, pentru a asigura o infrastructură rutieră durabilă. Această cercetare oferă concluzii și recomandări practice pentru îmbunătățirea rezistenței drumurilor la schimbările climatice, evidențiind necesitatea unui control riguros al calității materialelor și al proceselor tehnologice. Prin abordarea acestor aspecte, lucrarea contribuie la dezvoltarea unor soluții sustenabile pentru infrastructura rutieră din Republica Moldova.
This thesis examines the impact of climate change on road infrastructure in the Republic of Moldova, with a specific focus on the performance of the wear layer MAS 16 rul Pmb 45/80-70 under extreme temperature conditions. The increasing frequency of extreme climatic phenomena presents significant challenges to road infrastructure, such as plastic deformations and accelerated deterioration of the wear layer. These challenges necessitate the implementation of technical solutions to enhance pavement durability. The primary objective of this research is to evaluate the performance of MAS 16 rul Pmb 45/80-70, a polymer-modified asphalt mixture, under the extreme temperature conditions characteristic of Moldova. Specific goals include analyzing the material's physical and mechanical properties, identifying optimal technological practices for its production, transportation, and laying, and assessing the vulnerabilities of the wear layer to local climatic conditions. The research methodology incorporates a comprehensive literature review, laboratory testing, and case studies. Laboratory experiments were conducted to determine the stability, elasticity, and thermal performance of the asphalt mixture under both high and low temperature conditions. Case studies were utilized to validate theoretical findings by analyzing practical applications in road projects across Moldova that employed similar asphalt mixtures. The findings indicate that the MAS 16 rul Pmb 45/80-70 asphalt mixture demonstrates excellent resistance to plastic deformation and superior elasticity, making it well-suited for the region's climatic conditions. Furthermore, the study highlights the critical importance of adhering to strict technological standards throughout all stages of the wear layer's implementation, from production to compaction, to ensure durable and reliable road infrastructure. This research offers actionable conclusions and recommendations for enhancing the resilience of roads to climate change, emphasizing the necessity of rigorous quality control in both materials and construction processes. By addressing these challenges, the thesis contributes to the development of sustainable and climate-resilient solutions for Moldova's road infrastructure.