IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Using neuromarketing to increase competitive advantage – a brief literature review

Show simple item record

dc.contributor.author PASTIU, Carmen Adina
dc.contributor.author MUNTEAN, Andreea
dc.contributor.author MAICAN, Silvia
dc.date.accessioned 2024-12-06T14:05:54Z
dc.date.available 2024-12-06T14:05:54Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation PASTIU, Carmen Adina; Andreea MUNTEAN și Silvia MAICAN. Using neuromarketing to increase competitive advantage – a brief literature review. In: Marketingul şi logistica în era digitală: Seminar ştiinţific naţional, dedicat aniversării 60 de ani al UTM, 18 octombrie 2024. Universitatea Tehnică a Moldovei, Facultatea Inginerie Economică şi Business, Departamentul Teorie Economică şi Marketing. Chișinău: Tehnica-UTM, 2024, pp. 32-36. ISBN 978-9975-64-481-5 (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-64-481-5
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/28747
dc.description.abstract Neuromarketing research is constantly expanding, offering new insights into how companies can gain a competitive advantage. Globally, the evolution of this field is marked by technological progress and a better understanding of human behavior. In Romania, neuromarketing research is still emerging, but interest in its use has increased in recent years. This paper aims to make an analysis of the specialized literature that will provide a clear perspective of researchers and practitioners on neuromarketing and the potential of this field. Over the past two decades, consumer behavior research has experienced significant growth in the use of neuroimaging and physiological techniques. These advancements have enabled researchers to observe and gain deeper insights into the decision-making processes and purchasing behaviors of consumers. This paper reviews the primary neuromarketing methods commonly applied in such studies and evaluates their outcomes. Its objectives include: (a) highlighting the benefits of neuromarketing as a research tool compared to traditional approaches; (b) presenting the most frequently utilized neuromarketing tools and techniques; (c) examining studies that demonstrate the practical applications and results of these methods; and (d) identifying key limitations associated with neuromarketing research. The findings suggest that neuromarketing techniques provide a profound understanding of consumer decision-making and behavior. en_US
dc.description.abstract Cercetarea în domeniul neuromarketingului este într-o continuă expansiune, oferind noi perspective despre modul în care companiile pot obține un avantaj competitiv. La nivel global, evoluția acestui domeniu este marcată de progresul tehnologic și o mai bună înțelegere a comportamentului uman. În România, cercetarea în neuromarketing este încă în fază incipientă, dar interesul pentru utilizarea sa a crescut în ultimii ani. Această lucrare își propune să realizeze o analiză a literaturii de specialitate, care să ofere o perspectivă clară asupra neuromarketingului și a potențialului acestui domeniu din punctul de vedere al cercetătorilor și practicienilor. În ultimele două decenii, cercetarea comportamentului consumatorilor a înregistrat o creștere semnificativă a utilizării tehnicilor de neuroimagistică și fiziologice. Aceste progrese au permis cercetătorilor să observe și să obțină perspective mai profunde asupra proceselor de luare a deciziilor și a comportamentelor de cumpărare ale consumatorilor. Lucrarea trece în revistă principalele metode de neuromarketing utilizate în astfel de studii și evaluează rezultatele acestora. Obiectivele includ: (a) evidențierea beneficiilor neuromarketingului ca instrument de cercetare comparativ cu abordările tradiționale; (b) prezentarea celor mai frecvent utilizate instrumente și tehnici de neuromarketing; (c) examinarea studiilor care demonstrează aplicațiile practice și rezultatele acestor metode; și (d) identificarea principalelor limitări asociate cercetării în neuromarketing. Rezultatele sugerează că tehnicile de neuromarketing oferă o înțelegere profundă a proceselor decizionale și a comportamentului consumatorilor. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Universitatea Tehnică a Moldovei en_US
dc.relation.ispartofseries Marketingul şi logistica în era digitală: Seminar ştiinţific naţional, dedicat aniversării 60 de ani al UTM, 18 octombrie 2024;
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject neuromarketing en_US
dc.subject competitive advantage en_US
dc.subject consumer behavior en_US
dc.subject avantaj competitiv en_US
dc.subject comportament al consumatorului en_US
dc.title Using neuromarketing to increase competitive advantage – a brief literature review en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account