IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Afrocentric pedagogy approach in the curriculum of educational system renewal in Africa: a case of South Africa

Show simple item record

dc.contributor.author SELELO, Mohale Ernest
dc.contributor.author MANAMELA, Madumetsa Godfrey
dc.date.accessioned 2024-11-24T09:36:42Z
dc.date.available 2024-11-24T09:36:42Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation SELELO, Mohale Ernest and Madumetsa Godfrey MANAMELA. Afrocentric pedagogy approach in the curriculum of educational system renewal in Africa: a case of south = Abordarea pedagogiei afrocentrice în curriculumul sistemului educațional de reînnoire în Africa: un caz al Africii de Sud. Journal of Social Sciences. 2024, nr. 3 (7), pp.141-150. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. en_US
dc.identifier.issn 2587-3490
dc.identifier.issn 2587-3504
dc.identifier.uri https://www.doi.org/10.52326/jss.utm.2024.7(3).09
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/28598
dc.description.abstract The purpose of this paper is to conceptualize in greater detail the educational system approach that is being imposed into African countries, South Africa as a case in point. Over the past years, Sub-Saharan countries have and still experience indoctrinated educational system in which the content is mimicked from purported hegemonic states such UK, USA and other western counties inter alia. The problem of education retrogrades from the prior independence of African countries in the early 1960s wherein, the colonial masters organized and silently played a crucial role in shaping the formation of education in Africa; and not much has changed in terms of education since then. A particular concern is that the system of education might have designed to impoverish African people and perpetuate dependency to the western nations. Hence, at the core center of the educational system is the curriculum which seem to be inevitable and requires an alteration, particularly in South Africa. Therefore, the outlook of this paper is to critique and interrogate the system of education in South Africa looking at the socio-economic development and a continuous alteration in respect of the curriculum. The paper shows that for the realization of African renaissance, ideals of Africa Agenda 2063 and accelerated development, the system of education must be transformed and be Africanized to benefit the people of Africa. The paper uses literature-based approach as a methodological framework in order to analyze the status quo of education in South Africa. The paper concludes and recommends that the transformation of current educational system requires an alteration to the inclusive of indigenous knowledge to vigorously respond to socio-economic woes in Africa. Furthermore, the paper advocates for indigenous knowledge consideration in the incessant curriculum renewal. en_US
dc.description.abstract Scopul acestei lucrări este de a conceptualiza în detalii abordarea sistemului educațional care se impune în țările africane, Africa de Sud drept exemplu. În ultimii ani, țările sub-sahariene au și încă experimentează un sistem educațional îndoctrinat în care conținutul este imitat din pretinse state hegemonice, cum ar fi Marea Britanie, SUA și altele. Problema educației retrogradează de la independența anterioară a țărilor africane la începutul anilor 1960, în care stăpânii coloniali s-au organizat și au jucat în tăcere un rol crucial în formarea educației în Africa și nu s-au schimbat multe de atunci în ceea ce privește educația. În centrul sistemului educațional se află curriculumul care necesită o modificare, în special în Africa de Sud. Prin urmare, perspectiva acestei lucrări este de a critica și interoga sistemul de educație din Africa de Sud privind dezvoltarea socio-economică și modificarea continuă a curriculum-ului. Lucrarea arată că pentru renașterea africană, a idealurilor Agendei Africii 2063 și a dezvoltării accelerate, sistemul de educație trebuie transformat și africanizat pentru a aduce beneficii cetățenilor din Africa. Lucrarea folosește abordarea bazată pe literatură drept cadru metodologic pentru analiza status quo-ului educației în Africa de Sud. În concluzie se recomandă transformarea sistemului educațional actual, care necesită o modificare a incluziunii cunoștințelor indigene pentru a răspunde energic la problemele socio-economice din Africa. În plus, lucrarea pledează pentru luarea în considerare a cunoștințelor indigene în reînnoirea neîncetată a curriculum-ului. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.relation.ispartofseries Journal of Social Sciences;2024, Vol. 7, Nr. 3
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject curriculum en_US
dc.subject educational systems en_US
dc.subject indigenous knowledge en_US
dc.subject South Africa en_US
dc.subject curriculum en_US
dc.subject sisteme educaționale en_US
dc.subject cunoștințe indigene en_US
dc.subject Africa de Sud en_US
dc.title Afrocentric pedagogy approach in the curriculum of educational system renewal in Africa: a case of South Africa en_US
dc.title.alternative Abordarea pedagogiei afrocentrice în curriculumul sistemului educațional de reînnoire în Africa: un caz al Africii de Sud en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account