The article is a theoretical-practical study, focused on valorization of the visual arts education for design students in the context of museum education. The paper reveals fundamental concepts, identifies certain perspectives to researches in the targeted field. Additionally, it specifies and describes several essential educational aspects, such as the objectives of visual arts education; the value axes centered on visual arts education; cognitive processes developed by design students during activities carried out in museums; educational actions regarding the optimization of visual arts education for design students; strategies and methods (scientific documentation, analysis and synthesis, conversation, product study, etc.) of enhancing visual arts education for design students. The study specifies, analyzes, and validates the positive impact of activities conducted in museum spaces on the visual arts education of design students, focused on achieving these aspects in the context of university-museum collaboration. In conclusion, an approach to visual arts education of design students from the perspective of national and universal artistic heritage can ensure both the optimization of initial training for design students and lifelong education.
Articolul reprezintă un studiu teoretico-practic, axat pe valorificarea instruirii artistico-plastice a studenților-designeri în contextul educației muzeale. În lucrare sunt dezvăluite conceptele de bază, sunt analizate esențializat unele viziuni ale cercetătorilor din domeniul vizat. La fel, sunt precizate și descrise câteva aspecte importante educaționale, precum: obiectivele educaţiei artistico-plastice; axele valorice centrate pe instruirea artistico-plastică; procesele psihice dezvoltate la studenții-designeri în cadrul activităților desfășurate în muzee; acțiunile educaționale cu privire la optimizarea instruirii artistico-plastice a studenților-designeri; strategiile și metodele (documentarea științifică, analiza și sinteza, conversația, studiul produselor etc.) de eficientizare a instruirii artistico-plastice a studenților-designeri. Studiul dat precizează, analizează și validează impactul pozitiv al activităților desfășurate în spațiul muzeal, asupra instruirii artistico-plastice a studenților-designeri, accentul plasându-se pe realizarea acestor aspecte în contextul colaborării universitate-muzeu. Concluzionând, o abordare a instruirii artistico-plastice a studenților-designeri din perspectiva patrimoniului artistic national și universal poate asigura atât optimizarea formării inițiale a studenților-designeri, cât și educația pe tot parcursul vieții.