The paper presents an example of successful reconversion of an industrial site located in the built-in area of Cluj-Napoca, Romania. This case study shows that land-use and transport integrated planning can be effectively implemented when a transportoriented development (TOD) is designed for the redevelopment of an industrial site. Using TOD principles identified in the Romanian law and the technical criteria identified in the scientific literature, Sanex platform is analyzed to demonstrate it is a TOD. This would be the first documented TOD designed in Romania. A model is developed for TOD Sanex to estimate the impact that the redevelopment of the industrial platform into a multifunctional area will have on the local traffic. In this regard, two scenarios are analyzed – present scenario and future scenario after completion of the redevelopment. Two variants of the future scenario are discussed in connection to the Northern Mobility Corridor (CMN), the main project in implementation in the area, which is designed as a complete street. The results demonstrate that the induced traffic wouldn’t have a considerable impact on the local traffic now or in the perspective of the redevelopment. It can be integrated by the street network, which could operate in appropriate conditions. Considering the need of revitalization of the urban and rural industrial sites at the national scale in Romania and the benefits of TOD, a methodological framework in four steps is proposed. This framework would be a helpful support in the sustainable urban reconversion process, especially to achieve the reduced impact over the built environment and urban mobility.
Lucrarea prezintă un exemplu de reconversie reușită a unui sit industrial intravilan din Cluj-Napoca, România. Acest studiu de caz arată că planificarea integrată a utilizării terenurilor și a transportului poate fi implementată eficient atunci când o dezvoltare orientată către transport (TOD) este proiectată pentru reamenajarea unui sit industrial. Folosind principiile TOD identificate în legislația română și criteriile tehnice identificate în literatura științifică, platforma Sanex este analizată pentru a demonstra că este un TOD. Acesta ar fi primul TOD documentat, proiectat în România. Este dezvoltat un model pentru TOD Sanex pentru a estima impactul pe care reamenajarea platformei industriale într-o zonă multifuncțională îl va avea asupra traficului local. În acest sens, sunt analizate două scenarii – scenariul prezent și scenariul viitor după finalizarea reamenajării. Două variante ale scenariului viitor sunt discutate în legătură cu Coridorul de Mobilitate de Nord (CMN), principalul proiect în implementare în zonă, care este conceput ca o stradă completă. Rezultatele demonstrează că traficul indus nu ar avea un impact considerabil asupra traficului local, în prezent sau în perspectiva reamenajării. Poate fi integrat prin rețeaua stradală, care ar putea funcționa în condiții adecvate. Având în vedere nevoia de revitalizare a siturilor industriale urbane și rurale la scară națională din România și beneficiile TOD, se propune un cadru metodologic în patru pași. Acest cadru ar fi un sprijin util în procesul de reconversie urbană durabilă, în special pentru a obține un impact redus asupra mediului construit și a mobilității urbane.