IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Development of the distribution chain for moldovan fruits

Show simple item record

dc.contributor.author MUNTEANU, Tatiana
dc.contributor.author STRATILĂ, Alina
dc.date.accessioned 2023-12-18T11:44:00Z
dc.date.available 2023-12-18T11:44:00Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation MUNTEANU, Tatiana, STRATILĂ, Alina. Development of the distribution chain for moldovan fruits. In: Competitiveness and sustainable development: proceedings of 5th Economic Intern. Conf., Chişinău, 2-3 nov. 2023. Chişinău, 2023, pp. 202-207. ISBN 978‐9975‐64‐364‐1 (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978‐9975‐64‐364‐1
dc.identifier.uri https://doi.org/10.52326/csd2023.31
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/25467
dc.description.abstract The distribution chain is the path through which the product or service passes from the producer to the final consumer. This chain includes a number of stages and intermediaries that facilitate the movement, storage and sale of products or services. An effective distribution chain involves planning, accurate logistics and coordination between all participating intermediaries, to guarantee that the product or service reaches the consumer in good condition, at the right time and in the desired location. A well-organized distribution chain can help reduce costs, improve efficiency and increase consumer satisfaction. The Republic of Moldova is a country with fertile soils and a favorable climate for the development of agriculture, and fruits occupy a significant part of horticultural production. Although approx. half of the territory of the Republic of Moldova is dedicated to agriculture, which accounts for only 13% of the country's gross domestic product. Recently, efforts have been made to modernize and improve agricultural production technologies in order to improve the quality and yield of horticultural production in the Republic of Moldova, but farmers still encounter difficulties, especially at the stage of organizing the marketing chain of agricultural products. Due to blockages that occur in the distribution chain, products are delayed in reaching consumers, additional costs arise and damage to production occurs, which leads to losses, low yields, reduced profits and the efficiency of agricultural activities. In this article, we have proposed to analyze the distribution channels for the fruits produced in the Republic of Moldova, to identify the main blockages encountered during the distribution chain and to identify solutions for the efficiency and effectiveness of the distribution of Moldovan fruits both on the territory of the country and abroad. en_US
dc.description.abstract Lanțul de distribuție este calea prin care produsul sau serviciul trece de la producător la consumatorul final. Acest lanț include o serie de etape și intermediari care facilitează circulația, depozitarea și vânzarea produselor sau serviciilor. Un lanț de distribuție eficient presupune planificare, logistică precisă și coordonare între toți intermediarii participanți, pentru a garanta că produsul sau serviciul ajunge la consumator în bune condiții, la momentul potrivit și în locul dorit. Un lanț de distribuție bine organizat poate contribui la reducerea costurilor, la îmbunătățirea eficienței și la creșterea satisfacției consumatorilor. Republica Moldova este o țară cu soluri fertile și un climat favorabil pentru dezvoltarea agriculturii, iar fructele ocupă o parte semnificativă din producția horticolă. Deși aproximativ jumătate din teritoriul Republicii Moldova este dedicat agriculturii, aceasta reprezintă doar 13% din produsul intern brut al țării. În ultimul timp, au fost depuse eforturi pentru modernizarea și îmbunătățirea tehnologiilor de producție agricolă în scopul îmbunătățirii calității și randamentului producției horticole în Republica Moldova, dar agricultorii încă întâmpină dificultăți, în special la etapa de organizare a lanțului de comercializare a produselor agricole. Din cauza blocajelor apărute în lanțul de distribuție, produsele ajung cu întârziere la consumatori, apar costuri suplimentare și se produc pagube în producție, ceea ce duce la pierderi, randamente scăzute, reducerea profiturilor și a eficienței activităților agricole. În acest articol ne-am propus să analizăm canalele de distribuție a fructelor produse în Republica Moldova, să identificăm principalele blocaje întâlnite pe parcursul lanțului de distribuție și să identificăm soluții pentru eficientizarea și eficientizarea distribuției fructelor moldovenești atât pe teritoriul țării, cât și peste hotare. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject moldovan fruits en_US
dc.subject distribution channels en_US
dc.subject horticultural production en_US
dc.subject fructe moldovenești en_US
dc.subject lanțuri de distribuție en_US
dc.subject producție horticolă en_US
dc.title Development of the distribution chain for moldovan fruits en_US
dc.title.alternative Dezvoltarea lanțului de distribuție pentru fructele moldovenești en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

  • 2023
    The 5th Economic International Conference (2nd-3rd November 2023)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account