IRTUM – Institutional Repository of the Technical University of Moldova

Analysis of small and medium sized companies in Romania to increase the level of digitization

Show simple item record

dc.contributor.author ȚEGLEDI, Monica Adriana
dc.contributor.author ENESCU, George
dc.contributor.author STRĂOANU, Boni
dc.date.accessioned 2023-12-15T11:56:13Z
dc.date.available 2023-12-15T11:56:13Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation ȚEGLEDI, Monica Adriana, ENESCU, George, STRĂOANU, Boni. Analysis of small and medium sized companies in Romania to increase the level of digitization. In: Competitiveness and sustainable development: proceedings of 5th Economic Intern. Conf., Chişinău, 2-3 nov. 2023. Chişinău, 2023, pp. 24-31. ISBN 978‐9975‐64‐364‐1 (PDF). en_US
dc.identifier.isbn 978‐9975‐64‐364‐1
dc.identifier.uri https://doi.org/10.52326/csd2023.04
dc.identifier.uri http://repository.utm.md/handle/5014/25426
dc.description.abstract This paper aims to analyze the capacity, opportunity and need for digitalization of a group of small and medium-sized firms in Romania in order to increase their economic and financial performance. For this purpose, a target group of more than 50 firms was chosen, which expressed their willingness and desire to participate in this study and then, through a program, to increase their level of digitalization. The economic and financial analysis was necessary to demonstrate the firms' ability to cope with investments in digital technology but also to assess the risks to which firms are subject prior to the implementation of this technology. At the same time, it was also aimed at identifying the sectors and activities that are lacking and that need to be boosted by digitisation in order to increase firms'performance. The second analysis looked at the visibility of firms in the online environment and their level of development in terms of the use of digital technologies to enable them to operate better and access market information. The analysis sought to highlight the extent to which firms have benefited from the opportunities offered by virtual shops and social networks with increased impact on potential customers. Another line of analysis focused on the information provided in the virtual environment to users about the economic and financial history of firms in order to ensure their decision-making transparency. en_US
dc.description.abstract Lucrarea are în vedere analiza capacității, oportunității și necesității de digitalizare a unui grup de firme mici și mijlocii din România pentru a-și putea crește performanțele economicofinanciare. În acest sens s-a ales un grup țintă format din peste 50 de firme care și-au exprimat disponibilitatea și dorința de a participa la acest studiu, iar ulterior, prin intermediul unui program săși crească nivelul de digitalizare. Analiza economico financiară a fost necesară pentru a demonstra capacitatea firmelor de a face față investițiilor în tehnologia digitală dar și pentru a evalua riscurile la care se supun firmele anterior implementării acestei tehnologii. Totodată s-a urmărit și identificarea sectoarelor și activităților deficitare care vor trebui impulsionate cu ajutorul digitalizării în vederea creșterii performanțelor firmelor. Cea de-a doua analiză a avut în vedere vizibilitatea firmelor în mediul online și nivelul de dezvoltare al acestora din punct de vedere al utilizării tehnologiilor digitale care să le permită o operabilitate mai bună precum și accesul la informațiile din piață. Analiza a căutat să pună în evidență măsura în care firmele au beneficiat de oportunități oferite de magazine virtuale dar și de rețele de socializare cu impact crescut la potențialii clienți. O altă direcție de analiză a fost axată pe informațiile oferite în mediul virtual utilizatorilor despre istoricul economico-financiar al firmelor pentru a asigura transparența decizională a acestora. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Technical University of Moldova en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject firms en_US
dc.subject companies en_US
dc.subject net profit en_US
dc.subject company visibility en_US
dc.subject digitization en_US
dc.subject firme en_US
dc.subject companii en_US
dc.subject profitul net en_US
dc.subject vizibilitatea online a companiilor en_US
dc.subject digitizare en_US
dc.title Analysis of small and medium sized companies in Romania to increase the level of digitization en_US
dc.title.alternative Analiza companiilor mici și mijlocii din România în vederea creșterii nivelului de digitizare en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

  • 2023
    The 5th Economic International Conference (2nd-3rd November 2023)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Browse

My Account