One of the most important characteristics of any agricultural enterprise concerns the enormous number of decisions it faces on a daily basis. In this way, decisions are made related to the activity of the research and development department, of the marketing, production, financial, human resources, etc. Strategic decisions are taken - of long-term scope and impact, or tactical decisions - narrower in terms of time horizon and complexity. In this complex gear of decisions, those regarding marketing particularly attract attention; through its own philosophy, marketing aiming not only at the simple attraction of customers, but -and only here begins the difficulty of its conception and practice -, ensuring their satisfaction after consumption.
Una dintre cele mai importante caracteristici ale oricărei întreprinderi agricole se referă la numărul enorm al deciziilor cu care zilnic se confruntă. Se iau astfel, decizii ce ţin de activitatea departamentului de cercetare-dezvoltare, a celui de marketing, producţie, financiar, resurse umane etc. Se iau decizii strategice – de amploare şi impact pe termen lung, sau decizii tactice – mai restrânse ca orizont de timp şi complexitate. În acest complex angrenaj al deciziilor, cele care privesc marketingul atrag în mod particular atenţia; prin filosofia ce-i este proprie, marketingul vizând nu doar simpla atragere a clienţilor, ci – şi abia aici începe dificultatea conceperii şi practicării lui –, asigurarea satisfacției acestora în urma consumului.