Illustrious personalities of different peoples, who have contributed to the affirmation of nations in scientific, cultural, etc., have always been immortalized by the erection of monuments, busts, effigies, etc. These works not only keep alive the memory of a particular famous personality and his or her achievements, but also allow various sculptors, designers, visual artists, etc. to express their talents. For many tourists, but also for the local population, these monuments, busts, effigies, etc. are an opportunity to admire the works of some of the most famous names in sculpture. Including such works of art in visitors' itineraries is no easy task, which is why promotional activities have a special role to play.
This paper examines issues and practices concerning promotional activities for monuments of historical, artistic and scientific value at European and world level with a view to their inclusion in tourist itineraries. The aim of these promotional activities would be to increase the number of visitors and, ultimately, to increase tourism revenue and, last but not least, to increase the general level of knowledge of the population.
Personalități ilustre ale diferitelor popoare, care au contribuit la afirmarea națiunilor în plan științific, cultural etc., au fost întotdeauna imortalizate prin ridicarea de monumente, busturi, efigii etc. Aceste lucrări nu doar păstrează vie amintirea unui o anumită personalitate celebră și realizările sale, dar permit și diverșilor sculptori, designeri, artiști vizuali etc. să-și exprime talentele.
Pentru mulți turiști, dar și pentru populația locală, aceste monumente, busturi, efigii etc. reprezintă un prilej de a admira lucrările unora dintre cele mai cunoscute nume din sculptură. Includerea unor astfel de opere de artă în itinerariile vizitatorilor nu este o sarcină ușoară, motiv pentru care activitățile de promovare au un rol deosebit.
Această lucrare examinează probleme și practici privind activitățile de promovare a monumentelor cu valoare istorică, artistică și științifică la nivel european și mondial în vederea includerii acestora în itinerariile turistice. Scopul acestor activități promoționale ar fi creșterea numărului de vizitatori și, în cele din urmă, creșterea veniturilor din turism și, nu în ultimul rând, creșterea nivelului general de cunoaștere al populației.