The objectives of this study are to mirror the fruitful activity of the plastic artist Dumitru Trifan in the field of satirical graphics by highlighting the particularities of the graphic sheets signed by him. As a result of extensive analysis, it is noted that the plastic artist Dumitru Trifan has excelled in the field of caricature for several decades. Thus, the protagonist, together with other established cartoonists, intensively publishes ironic and humorous cartoons on the pages of the most famous periodicals, such as the magazines Scînteia Leninistă and Femeia Moldovei and the satire and humor magazine Chiparuş. At the same time, at the beginning of the 1980s of the last century, as an illustrator for the weekly Literatura si Arta, Dumitru Trifan elaborates and publishes an impressive number of caricatures on the pages of this newspaper. I am constantly amazed by how these scenarios are twisted from reality and how boldly the crises' core is handled. Dumitru Trifan practiced a vast thematic spectrum through which he brought to the fore the relations between spouses and those between the working man and the bureaucrat; he also presented humorously but also sarcastically the images of the chilling and the trickster, of irresponsible people, and others. Thus, the artist is sometimes sarcastic in the distortion of the image and sometimes cordial and kind to the character or landscape. And the tonal stain, like an arbitrary game, is intense and expressive.
Obiectivele acestui studiu au menirea de a oglindi fructuoasa activitate a artistului plastic Dumitru Trifan în domeniul graficii satirice prin reliefarea particularităților foilor grafice semnate de către plastician. În rezultatul unei ample analize se remarcă faptul că plasticianul Dumitru Trifan excelează în domeniul caricaturii pe parcursul a mai multor decenii. Astfel, protagonistul alături de alți caricaturiști consacrați, publică intensiv caricaturi cu tentă ironică și umoristică pe paginile celor mai renumite ediții periodice precum revistele Scînteia Leninistă și Femeia Moldovei, și revista de satiră și umor Chipăruș. Totodată, la începutul anilor 80 ai secolului trecut, în calitate de ilustrator la săptămânalul Literatura și Arta, Dumitru Trifan elaborează și publică pe paginile acestui ziar un număr impunător de caricaturi. Acestea, surprind de fiecare dată prin situațiile rupte din realitate, prin îndrăzneala cu care este tratată esența situațiilor. Dumitru Trifan a practicat un spectru tematic vast prin intermediul cărora aduce în prim plan relațiile între soți și cea dintre omul muncitor și a birocratului, de asemenea prezintă într-o manieră umoristică, dar și sarcastică imaginea chiulangiului și a șmecherului, a oamenilor iresponsabili, ș.a. În acest context, „eroii” permanenți ai caricaturistului sunt oamenii din diferite pături sociale. Astfel, plasticianul este uneori sarcastic în deformarea imaginii, alteori cordial și amabil față de personaj sau peisaj. Iar pata tonală, ca un joc arbitrar, este intensă și expresivă.