dc.contributor.author | VELIŠEK-BRAŠKO, Otilia | |
dc.contributor.author | BELJANSKI, Mila | |
dc.contributor.author | VETNIĆ, Nikola | |
dc.date.accessioned | 2021-08-18T06:36:01Z | |
dc.date.available | 2021-08-18T06:36:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Velišek-BRAŠKO, Otilia, BELJANSKI, Mila, VETNIĆ, Nikola. “Dually exceptional” families: specifics, needs and problems. In: Journal of Social Sciences. 2021, V. 4, N. 2, pp. 6-19. ISSN 2587-3490, eISSN 2587-3504. | en_US |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.52326/jss.utm.2021.4(2).01 | |
dc.identifier.uri | http://repository.utm.md/handle/5014/16744 | |
dc.description.abstract | Families blessed with a child with developmental disabilities or a gifted child are not typical families. Such families are exposed to specifics in day-to-day function, establishing interpersonal relationships and fulfilling their family roles. The object of research and studies carried out so far are twice-exceptional individuals, thus excluding the families with one gifted child and another with developmental disabilities. Dually exceptional families have dual challenges in providing additional individualized support for children, in two completely different ways, in two different directions. Based on the results and the analysis of case study of two dually different families, areas in which additional support is required by such families and parents are identified according to family functions, as well as recommendations as to how to empower these areas. | en_US |
dc.description.abstract | Familiile binecuvântate cu un copil cu dizabilități de dezvoltare sau cu un copil supradotat nu sunt familii tipice. Astfel de familii sunt expuse la specificul unor funcții specifice de zi cu zi, stabilind relații interumane și îndeplinindu-și rolurile familiale. Obiectul cercetărilor și studiilor efectuate până în prezent sunt indivizi de două ori excepționali, excluzând astfel familiile cu un copil supradotat și altul cu dizabilități de dezvoltare. Familiile de excepție au duble provocări în a oferi de zi cu zi sprijin suplimentar individualizat copiilor, în două moduri complet diferite, în două direcții diferite. Pe baza rezultatelor și a analizei studiului de caz a două familii dual diferite, în articol sunt identificate domeniile în care este nevoie de sprijin suplimentar pentru astfel de familii și părinți, precum și recomandări cu privire la modul de abordare a acestor probleme. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Technical University of Moldova | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Social Sciences; 2021, V. 4, N. 2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | families | en_US |
dc.subject | gifted children | en_US |
dc.subject | children with disabilities | en_US |
dc.subject | children | en_US |
dc.subject | familii | en_US |
dc.subject | copii supradotaţi | en_US |
dc.subject | copii cu dizabilităţi | en_US |
dc.title | “Dually exceptional” families: specifics, needs and problems | en_US |
dc.type | Article | en_US |
The following license files are associated with this item: