Competence is a concept commonly used by both researchers and practitioners to describe performance. The use of competency models was created to describe the selection processes, identify the training needs or succession planning. Skills are the basis of talent management. Talent management is considered to be a method that allows organizations to respond to the requirements associated with increased competencies. Competencies serve the basis of any integrated talent management strategy and facilitate the connection between the business strategy and the talent management philosophy of an organization. Skills modeling gives talent leaders the information they need to design a clear and efficient talent management program. Therefore, the purpose of this paper is to highlight the way in which the modeling of competences is achieved through talent management. The research methodology is based on a qualitative approach, on the analysis of the specialized literature and on online documents such as: the sites of companies, employees' forums, press articles, etc. Thus, talent management models the competencies by preparing the employees for the necessary expertise and by helping them grow with the organization. Modeling skills from a talent management perspective starts with an effective program to help the employee establish then selves in the new role, to be offered ample opportunities to improve skills and competences, while allowing growth through counseling, coaching, mentoring and job rotation schemes. At the same time, the talent management development directive offers training and development opportunities through several learning channels for employees to acquire additional skills, knowledge, competencies, etc., thus building a higher performing workforce.
Un concept frecvent utilizat atât de cercetători, cât și de practicieni în vederea descrieri performanțelor se identifică a fi denumit competență. Utilizarea modelelor de competență s-a realizat în scopul descrieri proceselor de selecție, identificării nevoilor de training sau în scopul planificării succesiunii. Competențele reprezintă baza managementului talentelor. Managementul talentelor este considerat a fi o metodă care permite organizațiilor să răspundă la cerințele ce se asociază unor competențe sporite. Competențele servesc la baza oricărei strategii integrate de management al talentelor și facilitează legătura dintre strategia de afaceri și filosofia de management al talentului al unei organizații. Modelarea competențelor oferă liderilor de talente informațiile necesare pentru proiectarea unui program clar și eficient de gestionare a talentelor. Prin urmare, scopul acestei lucrări constă în evidențierea modului în care se realizează modelarea competențelor prin intermediul managementului talentelor. Metodologia de cercetare este fundamentată pe un demers calitativ, bazat pe analiza literaturii de specialitate și a unor documente online precum: site-urile unor companii, forumuri de angajați, articole de presă etc. Astfel, managementul talentelor modelează competențele prin pregătirea angajaților pentru expertiza necesară și prin ajutarea acestora de a crește odată cu organizația. Modelarea competențelor din perspectiva managementului talentelor începe cu un program eficient de a ajuta angajatul să se stabilească în noul rol, de a i se oferi oportunități ample pentru îmbunătățirea abilităților, aptitudinilor și competențelor, permițând totodată creșterea prin scheme de consiliere, îndrumare și rotație de locuri de muncă. Totodată, directiva de dezvoltare a managementului talentelor oferă oportunități de formare și dezvoltare prin mai multe canale de învățare pentru ca angajații să dobândească abilități suplimentare, cunoștințe, competențe etc., construind astfel o forță de muncă cu performanțe superioare.