Organizarea instituţională a siguranţei rutiere se referă la o varietate de măsuri care, împreună, constituie baza pentru punerea în aplicare a măsurilor în toate domeniile siguranţei rutiere. Activitatea în acest domeniu susţine toată cealaltă activitate în materie de siguranţă rutieră. Măsurile prezentate în această secţiune se referă la cadrul general de organizare, la viziunile asupra siguranţei rutiere, la obiective şi strategii la instrumentele şi strategiile de selecţie şi punere în aplicare a măsurilor (rentabile) de siguranţă rutieră.
Viziunile asupra siguranţei rutiere. O viziune asupra siguranţei rutiere este o descriere a unei situaţii dezirabile viitoare, bazată pe o teorie privind modul în care diferitele componente ale sistemului rutier interacţionează sau trebuie să interacţioneze. Este formulată ca un obiectiv pe termen lung fără a se specifica un anumit termen, şi care poate fi atins numai prin eforturi considerabile într-o perioadă lungă de timp. Cu toate acestea, o viziune oferă orientări activităţii referitoare la siguranţa rutieră şi generează o activitate de reflecţie asupra îmbunătăţirilor necesare pentru a atinge situaţia dezirabilă exprimată de viziune.
Dacă există angajament şi fonduri, o viziune asupra siguranţei rutiere orientează acţiunile privind siguranţa rutieră şi constituie fundamentul planurilor şi programelor de siguranţă rutieră. Siguranţă durabilă în Ţările de Jos şi Viziunea suedeză Zero sunt exemplele cele mai cunoscute de viziuni asupra siguranţei rutiere, care au fost adoptate şi de alte ţări. În ambele viziuni, conceptul central îl constituie transformarea sistemului de trafic rutier astfel încât să se elimine toate posibilităţile cunoscute de eroare umană şi să se reducă prejudiciile fizice în accidentele care au loc.
Cum viziunea este împărtăşită de toate părţile interesate, responsabilitatea pentru siguranţa rutieră este de asemenea împărţită între participanţii la trafic, proiectanţii sistemelor, autorităţile rutiere, producătorii de maşini etc, mai precis toţi cei care sunt implicaţi direct sau indirect în traficul rutier.
Institutional organization of road safety refers to a variety of measures which together form the basis for the implementation of road safety measures in all areas. Work in this area supports all other activities in road safety. The measures presented in this section relate to the general organizational framework, to road safety visions, objectives and strategies tools and strategies for selection and implementation of measures (cost-effective) road safety. Visions on road safety.
A road safety vision is a description of a desirable future situations based on a theory of how the different components of the traffic system interact or must interact. It is formulated as a long-term goal without specifying a time period, which can only be achieved through efforts in a long time. However, a vision gives guidelines on road safety work and generates an activity of reflection on improvements needed to achieve the vision expressed desirable situation. If there is commitment and funding, a road safety vision directs road safety actions and forms the basis of road safety plans and programs.
Sustainable Safety in the Netherlands and the Swedish Vision Zero are the best known examples of road safety visions, which were adopted by other countries. In both visions, the core concept is the transformation of road traffic system so as to eliminate all known possibilities for human error and reduces the physical damage in accidents occurring.
How vision is shared by all stakeholders, responsibility for road safety is also shared between road users, system designers, road authorities, car manufacturers, namely those who are directly or indirectly involved in road traffic.